02 oct. El CECAM commemora 50 anys de lideratge en el control de la qualitat reafirmant la seva aposta per la diversificació i la inversió
L’entitat, que va néixer el 1976 impulsada pel Col·legi de l’Arquitectura Tècnica de Girona (CATGI), ha celebrat aquest divendres el seu cinquantenari en un acte institucional a la seva seu de Celrà que ha aplegat un centenar d’assistents.
Avui dia, l’activitat en l’àmbit de la construcció representa un 25% de la facturació d’aquest centre que s’ha consolidat com a referent en salut ambiental, química, geotècnia i residus a tot Catalunya.
El Centre d’Estudis de la Construcció i Anàlisi de Materials (CECAM) ha celebrat avui divendres 2 d’octubre de 2026 el seu 50è aniversari en un acte institucional a la seva seu central de Celrà, reunint un centenar de representants del sector de la construcció, de la investigació i del teixit empresarial de les comarques gironines i d’arreu de Catalunya.
La jornada ha servit per commemorar mig segle de rigor tècnic, innovació i servei al territori. Cinquanta anys de treball en investigació i desenvolupament que van iniciar-se de forma pionera de la mà del Col·legi Oficial d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Girona (actual CATGI) el 1976 com el primer laboratori d’assaigs d’Espanya promogut per un col·legi professional.
L’acte commemoratiu ha comptat amb una taula rodona amb la participació de Sílvia Oliveras, gerent de DIPSALUT; Àngel Dutras, director de PRODAISA, i Xavier Espona, representant d’Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, qui han posat en valor el suport estratègic en àmbits diversos com el control d’aigües, la construcció, la salut ambiental i l’execució d’obres públiques a través de casos i exemples concrets.
Coincidint que aquest 2026 es celebra l’Any Gaudí, l’escriptora reusenca Coia Valls ha ofert una intervenció sobre la figura dels mestres d’obres i els oficis de la construcció a través de la seva darrera novel·la El somni de Gaudí on repassa la figura d’Antoni Gaudí a través de totes les persones que van participar en la construcció del seu temple. La celebració ha estat clausurada pel secretari de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya, Jordi Terrades, i ha comptat amb els parlaments del president del CATGI, Antoni Bramon, i de l’actual president del CECAM, Ernest Oliveras, així com s’han presentat les darreres obres de renovació efectuades al centre.
Diversificació, inversió i implantació territorial
Tal com s’ha detallat a l’acte, al llarg d’aquest mig segle de trajectòria, el CECAM ha evolucionat fins a esdevenir un centre multidisciplinari de referència que compta amb 85 professionals i prop de 5.000 clients actius.
Territorialment l’activitat està especialment consolidada a la demarcació de Barcelona, que concentra prop del 50% de la facturació de l’empresa, mentre que les comarques gironines representen aproximadament el 39%, dividint-se la resta entre Tarragona, Lleida i actuacions a la resta de l’estat espanyol i l’estranger.
A més del seu paper crucial en la investigació i control de qualitat en l’edificació i l’obra civil, avui dia l’ens destaca en el control de residus; un àmbit on s’estima que disposa del 40% de la quota de mercat a Catalunya.
En aquest sentit, durant la seva intervenció, el president del CECAM, Ernest Oliveras, ha remarcat la importància del canvi de model de negoci i l’èxit assolit en l’ampliació dels serveis que s’ha portat a terme al llarg de la darrera dècada: “La diversificació ha estat un element clau que marca la nostra realitat i, alhora, ha estat crucial per poder assumir el conjunt d’inversions, tant les realitzades com les previstes de cara als propers anys. Concretament en els darrers tres anys hem invertit 1,5 milions d’euros adaptant-nos a les noves exigències normatives i tecnològiques”.
Una edició especial de la revista ‘La Punxa’ dedicada al CECAM
Amb motiu d’aquesta commemoració, el Col·legi de l’Arquitectura Tècnica de Girona (CATGI) ha editat un número especial de la revista La Punxa (núm. 70) especialment dedicat al 50è aniversari del CECA.
La publicació s’ha estrenat aquest divendres i inclou un dossier central monogràfic sobre la història, el present i els reptes de futur del CECAM. Hi figuren i escriuen personalitats com Albert Sánchez Ferrer, l’arquitecte tècnic Miquel Matas Noguera, així com el professor Rafel Reixach Corominas, entre d’altres articles d’especialistes com Narcís Sureda i Daunis o el reconegut historiador Joaquim Nadal i Farreras. Es pot recuperar el número 70 de La Punxa a través d’aquest enllaç.
Sobre CECAM: de laboratori pioner a centre multidisciplinari
Fundat l’any 1976 pel Col·legi Oficial d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Girona (actual CATGI) com a resposta a les noves exigències de control de qualitat del formigó, el CECAM va ser el primer laboratori d’assaigs d’Espanya creat per un col·legi professional.
Al llarg d’aquest mig segle, l’entitat ha evolucionat des de la seva seu central a Celrà fins a esdevenir un centre multidisciplinari i innovador. Avui dia, el CECAM compta amb 85 professionals qualificats, una cartera de prop de 5.000 clients actius i actua com a Entitat Col·laboradora de la Generalitat de Catalunya en múltiples àmbits ambientals.
A més del seu lideratge històric en el control de materials de construcció i edificació, el centre s’ha posicionat al capdavant de sectors estratègics com les anàlisis químiques, la salut ambiental; essent un dels laboratoris principals en control de legionel·la i aigües de consum humà, la geotècnia i la gestió i caracterització de residus.
Amb les darreres incorporacions de tecnologies analítiques d’última generació, processos d’automatització i intel·ligència artificial, i noves línies de servei com la consultoria global, l’auscultació d’estructures o el sanejament de sòls contaminats, el CECAM reafirma el seu compromís amb la sostenibilitat, la digitalització i l’excel·lència tècnica.